onsdag 20 februari 2008

Jag läser det andra läser

Efter inlägg här och där om Svensk Bokhandels topplistor har jag till sist läst igenom dessa och tvingas konstatera att jag följer strömmen: av den stora tjugo-i-topp-listan har jag läst tio titlar, varav åtta deckare. Från fyrtio-i-topp har jag läst tolv. Det är alltså de allra mest populära böckerna jag läser, inte de ganska populära.

Jag försvarar mig med att jag också läser böcker som aldrig hamnar på sådana listor men om jag tittar på vad jag läst i år är jag tvungen att konstatera att det mestadels är det omskrivna och omtalade jag läst, vilket inte tyder på särskilt många egna initiativ. Ännu mindre så om jag tittar på vad det är jag lånat hem från biblioteket på sistone. Frågan är om inte mitt myckna bloggläsande ytterligare spär på detta, eller också är det enbart där dessa böcker är omskrivna. Egentligen ser jag det inte som ett problem, i alla fall inte än, men om det fortsätter vore det kanske på sin plats att botanisera lite friare ett tag.

Inga kommentarer: