lördag 9 februari 2008

I stället för skor

Att tycka om att köpa skor sägs vara en vanlig kvinnlig egenskap men det är en egenskap jag saknar, jag tycker verkligen inte om att köpa skor. Visserligen går det an att köpa opraktiska, ömtåliga modeller som passar inomhus på fest eller utomhus vackra, torra sommardagar, vilket lett till att jag sammantaget har (för min Fästman i alla fall) ofattbart många par men aldrig några att ta på mig under vinter, vår och höst eller när det är dåligt väder. Detta är en brist som jag då och då tvingas åtgärda och idag begav jag mig ned på stan för att göra ett nytt försök.

Som vanligt hittade jag ett enda par som jag ens kunde tänka mig att prova men de var inte särskilt beväma och dessutom såg mina fötter stora ut i dem så jag gick till Akademibokhandeln i stället (det är så det brukar gå). Jag har ju tidigare idag gjort dagens, veckans och kanske månadens bokinköp, eftersom jag tänker att det är säkrast att låta bli inför Bokkollot - tänk om man skulle få boken man precis har köpt men ännu inte hunnit läsa, men titta kan man ju alltid göra.

Och så fortsatte jag till Läsesalongen, och mot mina goda föresatser lånade jag två böcker ("de är ju så tunna") och på mitt hemmabibliotek, 780 steg bort (men idag räknade jag inte utan hoppas att det stämmer) lånade jag ytterligare en ("men nu ska jag hålla mig tills alla jag har hemma är utlästa" - som om). Så bibliotekshögen har nu fyllts på med:

Ofeliaetyderna av Rose Lagercrantz
Fjärilsdalen av Inger Christensen
Översättarens anmärkningar av Erik Andersson

(men de är ju så tunna)

2 kommentarer:

Bokbabbel sa...

hehe, just sådan där är jag, ska köpa något viktigt o så kommer jag hem med böcker i stället

Anonym sa...

Och du gjorde helt rätt i att låna Översättarens anmärkningar - det är en väldigt bra bok (och snabbt går det att läsa den också).