torsdag 24 januari 2008

Statens musikbibliotek

Jag älskar bibliotek och någon gång ska jag skriva en lång kärleksförklaring till dem. Nu nöjer jag mig med att berätta om ett bibliotek som kanske är okänt för de flesta: Statens musikbibliotek. Det är ett specialbibliotek för litteratur om musik och musiker, skivor, DVD och framför allt NOTER. Här finns det mesta, skulle jag vilja påstå, och därtill mycket kompetent personal som brukar kunna leta rätt på de mest obskyra saker (OK, de har inte allt av Hans Werner Henze men vad kan man begära?) och svara på ganska underliga frågor.

Biblioteket ligger en trappa upp i samma byggnad som Bonniers konsthall men det mesta av materialet finns i magasin i källarvåningen, varför man inte kan gå och botanisera på egen hand. Det är väl det stora minuset men samtidigt är det bra att det inte blir oordning så lätt, med tanke på att noterna är till förväxling lika.

Idag ska jag dit och låna en sång ur en operett och kopiera en operaaria samt lämna tillbaka en försenad hög med Henze-noter.

2 kommentarer:

Erika sa...

Kul att du uppmärksammar Statens musikbibliotek! Jag är bibliotekarie och studerade bl.a. musikvetenskap på universitetet och gick då dit en del... Som du säger är det väldigt många som inte känner till biblioteket (mest yrkesverksamma inom ämnet), vilket är anledningen till att jag ofta hänvisar folk dit som vill ha tag på lite mer avancerade noter, arrangemang, böcker om tonsättare och annat som folkbiblioteken inte riktigt kan stå till buds med. De blir ofta glatt överraskade!

Astrid Smith sa...

Kul att ni tycker om vårt bibliotek! Vi hoppas att fler och fler hittar oss, för de som gör det blir sällan besvikna!