måndag 14 januari 2008

Bokbyte

Igår var jag en av de tretton kring bordet på Bokhoras bokbyte (vi var fjorton men en avstod från att plocka till sig nya böcker). Det var trevligt men nästan lite för effektivt; jag hade gärna pratat lite om böckerna, om vilka man valt och varför samt vilka man lämnat och varför.

Jag var en av de första där och hade gott om tid att titta på vad som fanns och blev lite orolig då det dröjde innan det dök upp mer än en titel jag gärna skulle vilja ta med mig hem men när fler anlände och fler böcker fyllde bord och bänk utbyttes den första oron mot den där "tänk om någon hinner före".

Stolt blev jag i alla fall då det visade sig att jag hade med mig några av dagens "dyrgripar" och i den första rundan tror jag att det var sex stycken som valde "mina" böcker. Det var nästan roligare än att jag själv hade turen att få både mitt lyckonummer 7 och samtliga böcker som stod överst på min lista. Jag är en kvinna som samlar på mig dubbletter av böcker jag tycker om men som sedan inte hittar rätt person att ge dem till och det kändes så bra att några nu kommer till rätt hem. Pinsammare var väl att det var jag som hade med mig David Pelzers böcker, vilka om man bytt till sig dem diskvalificerat en från ytterligare deltagande eller hur det nu var.

Detta är vad jag hade med mig och varför:

Mare Kandres Bebådelsen - boken som fick flera att sucka. En dubblett som jag inte hittat den rätta mottagaren av

Evelyn Waughs Brideshead Revisited - en annan dubblett och jag gillar faktiskt inte omslaget

Yasunari Kawabatas Tusen tranor - dubblett, jag älskar Japan

Iris Murdochs A Severed Head - Murdoch är en av mina favoriter och nu har jag hittat ett inbundet ex av denna

Jens Lapidus Snabba cash - jag läste den men den var inget för mig

Susanna Alakoskis Svinalängorna - inget för mig den heller; jag har läst för många sådana berättelser och den här gav mig inget

Bella Lindes Stora dejtingboken - omöjlig att ha i hyllan när man är på vippen att planera bröllop

Anna-Karin Eldes Var ska man lägga näsan om inte i blöt? - har tröttnat på den

Eoin Colfers Artemis Fowl - försökte läsa men det gick inte

Dan Browns The Da Vinci Code - har inget behov av att behålla den efter läsningen

Martina Haags Underbar och älskad av alla - otroligt överskattad bok men någon annan kanske gillar?

Elizabeth Georges Den verklige brottslingen - inget behov av att behålla

Charles Dickens Hard Times - dubblett

Mons Kallentofts Frisk, fräsch och spontan - kan inte bestämma mig för vad jag tycker men ville lämna vidare

Dave Pelzers Pojken som kallades Det och Pojken som inte fanns - jag plockade till mig dem ur en byteshylla och skummade dem

Vad jag bytte till mig kommer i nästa inlägg.

Uppdaterat: Hoppsan, jag glömde visst tacka Bokhororna så mycket för att jag fick komma!

2 kommentarer:

Cornelia sa...

Jag hade turen att få Mare Kandres Bebådelsen, verkligen ett kap. Jag tycker det vore roligt om du fortsatte skriva om böcker.

Anonym sa...

Aah, jag var en av dem som så ivrigt kretsade kring dina böcker: Mare Kandres Bebådelsen, Evelyn Waughs Brideshead, Yasunari Kawabatas Tusen tranor och Iris Murdochs A Severed Head tillhörde mina första "must-haves". Fick "bara" med mig tranboken, som jag verkligen ser fram emot att läsa.