onsdag 16 januari 2008

Att-läsa-listan

En snabb koll runt på böckerna som står och ligger hemma och bara väntar på att bli lästa:

Allt av Martina Lowdén
S som i Syster av Nina Wähä
Skumtimmen av Johan Theorin
Varulvsvalsen av Sigge Eklund
Envy av Kathryn Harrison
Boken om Blanche och Marie av P. O. Enquist
Livläkarens besök av P. O. Enquist
Elefanten som gick upp i rök av Haruki Murakami
Vinterstället av Tormod Haugen
Tove Jansson - Ord, bild, liv av Boel Westin
På mitt samvete av Karl Vennberg
Spader Dame av Cles Livijn
Agnes Cecilia - en sällsam historia av Maria Gripe (omläsning)
Die unendliche Geschichte av Michael Ende (omläsning)
Momo eller kampen om tiden av Michael Ende (omläsning)
Labyrinth av Kate Mosse
Världens mått av Daniel Kehlmann

Bleak House av Charles Dickens
Jaktsäsong av Mats Strandberg
Vad gör alla superokända människor hela dagarna? av Fredrik Lindström

Och så alla de andra olästa böckerna i bokhyllorna, förstås.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, jag ÄÄÄÄLSKAR Agnes Cecilia! Har letat efter den på flera antikvariat utan framgång; som barn lånade jag den om och om igen på skolbiblioteket, därav ingen Agnes Cecilia i bokhyllan. Men Skuggornas barn har jag, den är också fin. Visst är det synd att Maria Gripe aldrig skrev en vuxenbok? Det hade blivit hur storartat som helst. (Inte för att inte barnböckerna är storartade, men du fattar.)

Anonym sa...

Psst... Tgllt: kolla in gallrade böcker som är till salu för ynka 5 kr på bibliotek. Många köpte in flera ex när det begav sig och nu har utkommit nya utgåvor av de flesta dyrGriparna (kunde inte låta bli), exvis http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9163850303, varför de äldsta och fulaste exen av den första upplagan gallras.

Saga sa...

Helena: jag ska tänka på dig om jag springer på en. Dubbletter är ju min specialitet. (Jag har två ex men jag vill behålla båda - det ena köpte jag när jag var liten, det andra är en förstaupplaga.)

Anonym sa...

Oh, tack, dublettdrottningen! :)